Archiwum wiadomości - Puławski Ośrodek Kultury "Dom Chemika"

Strona główna » Archiwum wiadomości » Podsumowanie Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych "Puławy 2012"

Archiwum wiadomości

01.08.2012

Podsumowanie Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych "Puławy 2012"

Podsumowanie Międzynarodowych Warsztatów Jazzowych "Puławy 2012"

Wspaniałym 5-godzinnym koncertem finałowym zakończyły się 14 lipca 2012 r. "42 Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe w Puławach 2012". Przez cały czas warsztatów POK "Dom Chemika" rozbrzmiewał muzyką od 10 rano do zakończenia nocnego jam session.

 

Przed 40 laty, wobec ogromnego zainteresowania jazzem, z inicjatywy Biura Systemu Szkolenia Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego, powołano „"Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe". To najstarsze i najbardziej popularne przedsięwzięcie tego typu na skalę międzynarodową, powstałe w 1971 roku początkowo mieściło się na terenie Chodzieskiego Domu Kultury oraz w okresie przejściowym w Rajgrodzie i Zwierzyńcu. Od 1991 roku warsztaty kontynuowane są w Puławskim Ośrodku Kultury "Dom Chemika" - posiadający 15 wyposażonych sal lekcyjnych, 2 sale koncertowe, bibliotekę jazzową oraz klub muzyczny, zapewnia należyte warunki do prowadzenia zajęć zarówno indywidualnych i zespołowych.

 

W ciągu 40 lat Międzynarodowe Warsztaty Jazzowe, organizowane przez Polskie Stowarzyszenie Jazzowe oraz Fundację Jazz Jamboree, stały się jedną z najważniejszych instytucji ruchu jazzowego w Polsce, której znaczenie mierzy się nie tylko liczbą setek ich absolwentów, z których wielu to czołowe postacie międzynarodowej sceny jazzowej, ale także siłą promieniowania jedynej w swoim rodzaju atmosfery szacunku i poświęcenia dla sztuki, całkowitego podporządkowania jednemu celowi - osiągnięciu artystycznej doskonałości.


Kadra Warsztatów Jazzowych w Puławach tradycyjnie złożona była z wybitnych polskich i zagranicznych artystów, wykładowców i absolwentów wyższych uczelni będących najczęściej leaderami zespołów, kompozytorami i solistami o renomie międzynarodowe.

 

Program dydaktyczny warsztatów uwzględniał standardy przyjęte w IAJE (International Association for Jazz Education). Obok zajęć grupowych i indywidualnych, prowadzone były zespoły – big band i combo, wykłady z teorii i historii stylów jazzowych, a całodzienne zajęcia wieńczyły koncerty i jam sessions.


Wykłady z teorii improwizacji prowadzone były przez kierownika dydaktycznego warsztatów Janusza Szprota, od 20 lat kierownika Katedry Jazzu na amerykańskim Bilkent University w Ankarze (Turcja). Obejmowały one zasady harmonii i improwizacji oraz ogólną specyfikę muzyki jazzowej. Na wykładach prezentowane byty skuteczne metody uczenia się jazzu prezentowane przez wykładowców zagranicznych. Pomoc naukową stanowił podręcznik z płytą CD "Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej", będący z jednej strony abecadłem teorii jazzu (nomenklatura, system oznaczeń skal i akordów, zasady harmonii, podstawowe formy jazzu) oraz wskazujący metody nauki.


Wykłady z
historii jazzu prowadzone były w oparciu o słynny dokument Kena Burnsa "Jazz". Wieczorne sesje obejmowały krótką prelekcję i prezentację odcinków filmu obejmującego historię stylów jazzowych od powstania jazzu w Nowym Orleanie aż do czasów współczesnych.

Treścią zajęć w klasach instrumentalnych były m.in.: korekta sprawności technicznej, kształtowanie dźwięku, frazowanie, barwa, dynamika, podstawowe techniki i formy improwizacji jazzowej, kompozycja jazzowa, forma AABA, praca nad indywidualnym przygotowaniem utworu.


Fortepian prowadzony był przez dwóch wirtuozów jazzowej pianistyki: dr Wojciecha Niedzielę (Akademia Muzyczna w Katowicach) i dr Kubę Stankiewicza (Akademia Muzyczna w Zielonej Górze). Kontrabas był domeną Zbigniewa Wrombla (Akademia Muzyczna w Poznaniu), natomiast gitarę basową prowadził Kamil Erdem (Yildiz Technical University, Istambuł). Gitarzyści ćwiczyli pod okiem Artura Lesickiego (Szkoła Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, Wrocław) i Konrada Zemlera (Uniwersytet Muzyczny w Poznaniu). Na trąbce uczył Piotr Schmidt (Akademia Muzyczna w Katowicach). Saksofonista Peter Brewer wraz z Dante Lucianim (obaj z Miami University, USA) byli nie tylko znakomitymi wykładowcami, ale potrafili także "rozprowadzić" każde jam session, pozostając z młodymi muzykami czasem, aż do wczesnego świtu. Perkusiści mieli za swego nauczyciela kierownika zespołu jazzowego i wieloletniego działacza PSJ - Zbigniewa Lewandowskiego (Wrocławska Szkoła Jazzu).

 

Klasy wokalne to oddzielny rozdział warsztatów - zawsze najliczniejsze, ale i wymagające najwięcej pracy, stąd dobór wykładowców o wyjątkowych predyspozycjach pedagogicznych, a równocześnie znakomitych artystów odnoszących sukcesy na estradzie od wielu lat: Sibel Kose jest wokalistką i wykładowczynią w Jazz Studio w Istanbule a dr Janusz Szrom to od wielu lat pierwszy Polski wokalista jazzowy wykładający aktualnie na Wydziale Jazzu Zespołu Szkół Muzycznych im. F. Chopina w Warszawie.

Zakres zajęć obejmował podstawowe formy jazzu jak: blues, "Rhythm Changes", standardy, ballada jazzowa, improwizację "scat", specyfikę kompozycji jazzowej, emisję głosu, rytmikę jazzową.

Na szczególną uwagę zasługują 2 sekcje rytmiczne akompaniujące wokalistom, nazywane często "sekcjami marzeń". Grały w nich najwybitniejsze postacie polskiego jazzu, w większości kierownicy zespołów prezentujących własny profil artystyczny - tu służących swą wiedzą i talentem młodym, utalentowanym adeptom: pianiści Bogdan Hołownia i Wojciech Majewski, basiści dr Mariusz Bogdanowicz i Wojciech Pulcyn oraz perkusiści Kazimierz Jonkisz i Sebastian Frankiewicz.

W ramach zajęć dodatkowych Marek Stawiński prowadził naukę emisji techniką Natural Voice Perfection (NVP). Podczas ćwiczeń emisyjnych uczono się prawidłowo artykułować tzw. samogłoski wokalne oraz odczuwać i wykorzystywać przestrzenie rezonansowe. Pomagały one odkrywać ogromne możliwości dynamiczne i skalowe, czasem nawet obejmujące do 5 oktaw.

Klasa zespołów instrumentalnych - zajęcia prowadzone były przez wykładowców z nowopowstałymi zespołami głównie dotyczącymi pracy nad zespołowym przygotowaniem i wykonaniem utworów przewidzianych do publicznej prezentacji na koncercie finałowym warsztatów a także podstawy kompozycji i aranżacji.

Klasa big bandu jazzowego to ewenement na tego typu warsztatach. Amerykański band leader i puzonista Dante Luciani obdarzony niezwykłym talentem potrafił wydobyć z młodych i często niedoświadczonych muzyków umiejętności, których trudno byłoby się po nich spodziewać. Z 20-osbową orkiestrą przygotował na koncert finałowy profesjonalne aranżacje m.in. takich standardów jak: Naima – Johna Coltrane’a, Soul Bossa Nova – Quincy Jonesa, 88 Basie Street - Neal Heftiego, czy April in Paris – Vernona Duke’a.

W godzinach wieczornych, na koncertach dostępnych także dla publiczności, wystąpiły zespoły m.in. Mariusza Bogdanowicza, Janusza Szroma, Petera Brewera, Sebastiana Frankiewicza, Young@Hearts oraz Przemek Knopik solo.

Tuż po koncercie, w wypełnionym do ostatniego miejsca kawiarni Jazz Club "Smok" rozpoczynało się codzienne, wielogodzinne jamsession. To najbardziej charakterystyczna cecha puławskich warsztatów, gdyż takiej atmosfery wzajemnej współpracy i różnorodności w ramach dobrze pojętej rywalizacji, trudno szukać w całej Polsce. Dla tej niezwyklej atmosfery przyjeżdżają co roku studenci z katowickiej uczelni, aby brać udział w tych niezwykłych spektaklach.

Podczas szczelnie wypełnionego programu nocnych spotkań, szczególnie wyróżniali się goście z USA, którzy nie tylko rozpoczynali większość jamów, ale niejednokrotnie grali z młodzieżą do godz. 3 nad ranem.

Do dyspozycji uczestników była biblioteka muzyczna wyposażona w ponad 10.000 woluminów, nut i materiałów szkoleniowych oraz materiałów dydaktycznych. To obecnie największy zbiór tego rodzaju w Polsce i służy uczestnikom warsztatów także po ich zakończeniu.

Podczas spotkania inauguracyjnego na którym kierownictwo warsztatów przedstawiło obowiązujące zasady współżycia muzycznej społeczności, uczestnicy otrzymali bezpłatnie podręcznik Janusza Szprota "Materiały do ćwiczeń improwizacji jazzowej + CD". Autor, uznany pianista, muzykolog i pedagog przedstawia w nim praktyczny kurs improwizacji w oparciu o wieloletnie doświadczenie jako wykładowca i kierownik dydaktyczny warsztatów, od dwudziestu lat założyciel i szef Wydziału Jazzu na Bilkent University w Ankarze.

Oficjalnym otwarciem Warsztatów był Wernisaż okładek płytowych oraz wystawy "Krzysztof Komeda w fotografii" Marka Karewicza z udziałem władz miasta i autora.

Posumowaniem cyklu szkoleniowego warsztatów były kilkugodzinne koncerty finałowe wokalistów i zespołów instrumentalnych będące wyróżnieniem dla każdego uczestnika. Rejestrację na DVD można otrzymać w siedzibie Fundacji Jazz Jamboree i PSJ w Warszawie.

Fundacja Jazz Jamboree, jak co roku, ufundowała pobyt na warsztatach laureatom krajowych konkursów jazzowych oraz stypendia artystyczne.

Podczas Warsztatów panowała wspaniała, pełna muzycznego napięcia atmosfera, którą tworzyli młodzi muzycy i kadra, aktywnie uczestnicząca we wszystkich wydarzeniach. Klasy muzyczne były zajęte przez 24 godziny, a jedynym tematem konfliktowym był moment zakończenia jam session, który definitywnie ustalony został na godz. 3.00, gdyż w przeciwnym wypadku impreza kończyłaby się w porze pierwszego wykładu następnego dnia.

 

Krzysztof Sadowski - prezes Polskiego Stowarzyszenia Jazzowego

koncert finałowy (14 lipca) - lista wykonawców
koncert finałowy (14 lipca) - lista wykonawców
koncert finałowy (14 lipca) - skład bigbandu
koncert finałowy (14 lipca) - skład bigbandu
© 2012-2014 Puławski Ośrodek Kultury "Dom Chemika"